יום שישי, 18 ביוני 2010

הדפסי טרטצ'יקוף.

הו, איזה קיטש מפואר! איך נעלם מעינינו הערך העיצובי המוסף שטמון בו? אנחנו אולי לא הבנו, אבל בחו"ל היו רבים שתפסו , שציורי קיטש וינטאייג'יים הם תוספת מבורכת לכל בית טרנדי ומתחכם. מעבר לקריצה האמנותית שבהם, הם גם זולים, ממוחזרים ומהווים נושא נפלא לשיחות סלון  בדבר מהותה של אמנות טובה  והאם היא צריכה לעלות תלפימי דולרים (או ליש"ט, או שקלים).   

הדפסי עבודותיו  של הצייר הרוסי ולדימיר טרטצ'יקוף (בתמונה) הם ההיילייט של הטרנד הסוחף הזה.  כבר אי אפשר לספור את הבתים האופנתיים בלונדון ובניו-יורק, שמתנאים בהדפס טרטצ'יקוף על הקיר. ומיליון מעצבי טעם לא טועים.

טרטצ'יקוף נולד ברוסיה ב1913 וחי חיים ארוכים ורוויי הרפתקאות במנצ'וריה, סין, אינדונזיה ודרום אפריקה.  הוא צייר פורטרטים, נופים, פרחים, דומם ואפילו ציורי אבסטרקט, אך עיקר פרסומו נבע מציורי הנשים האקזוטיות שלו.  העלמות המזרח אסייתיות של טרטצ'יקוף מצטיינות בחיתוכי פנים מושלמים, בהבעות מאופקות אך צופנות סוד ובצבעוניות מהפנטת.  הן תוארו ע"י מבקרים כ"התגלמות מושלמת של האשה האסייתית בעיני הגבר המערבי". וטרטצ'יקוף, הרומנטיקן הממוסחר, אכן כיוון את ציוריו לכיסים מערביים. 

אפשר להכתיר את ציוריו של טרטצ'יקוף בהרבה כינויי בוז. אבל אי אפשר להקל ראש בקסם המיושן שקורן מהם. אין לדעת, כמה זמן  יככבו הדפסי עבודותיו  בזירת העיצוב. אבל כל עוד הם כאן, כדאי לשפוט אותם מהלב ולא מהראש.  










































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה