יום שני, 21 ביוני 2010

הדירה של דניאל ליבסקינד במנהטן.

כשהאדריכל רב המוניטין דניאל ליבסקינד (משמאל ) רכש לו ולמשפחתו דירה בניו-יורק, הוא נקט בצעד לא צפוי והפקיד את תכנונה ושיפוצה בידי הארכיטקט הניו-יורקי אלכסנדר גורלין (מימין).

"ספר לא מספר את עצמו" הסביר ליבסקינד לעיתונאי סקרן את החלטתו המפתיעה. אבל  להחלטה קדמו שיקולים נוספים, הגיוניים מאד: א- זמן קצר לאחר רכישת הדירה זכה ליבסקינד בפרוייקט תכנון מגדלי התאומים, ומדובר כידוע, ב"עבודה של 24 שעות ביום". ב- גורלין וליבסקינד הם ידידים ותיקים. ואם לא די בכך, גורלין -שמתגורר בעצמו באותו בנין- הוא שהמליץ לבני הזוג ליבסקינד לרכוש את הדירה (ליבסקינד מספר, שגורלין קלע לטעמו וברגע שנכנס לדירה, לא היה מוכן לבדוק שום נכס נוסף).  ג- גורלין הוא ארכיטקט מוכשר וידוע מאד בזכות עצמו וחתום על פרוייקטים חדשניים רבים.

בניין המגורים המשולש, בן ה100 של השניים נמצא באיזור טרייבקה האופנתי במנהטן. הוא נמצא במרחק הליכה מגראונד זירו וליבסקינד יכול להשקיף על התקדמות הפרוייקט שלו -ועל בניינים היסטוריים נוספים- מהחלון.  למרות זאת, הדירה לא התאימה בעת הקנייה, לצרכיה של משפחת ליבסקינד. "זה היה מצבור של חדרים קטנים, שנבנו למשפחה מרובת ילדים" מסביר ליבסקינד. גורלין שבר הרבה קירות פנימיים וחילק את החלל כך, שהמטבח, שני חדרי השינה וחדרי הרחצה יימצאו בצידו הפנימי של הבית. ואילו חדרי המגורים והאוכל אוחדו לחלל פתוח וגדול, הצמוד לחלונות החיצוניים של הדירה.

הדירה -לאחר שיפוצה- היא תמצית מזוקקת של מודרניזם טהור. לא מדובר בעיצוב עממי וזול וליבסקינד איננו  לקוח מצוי, שאינו מבין דבר בתכנון ודקורציה.  אבל הפשטות המושלמת של העיצוב והטמעת הנוף הפנימי של הדירה בנוף הנשקף מהחלון  יכולים להעניק השראה מבורכת גם לביתם של יקי ורינת מחולון.



מבט מחלל המגורים אל פינת האוכל. חלונות גדולים נמתחים לאורך חזיתה החיצונית של הדירה ופותחים אותה לנוף של רבי קומות, שרבים מהם היסטוריים.


רוב הרהיטים בדירה הם קלאסיקות מודרניות מהמחצית הראשונה של המאה ה-20. הספה והכורסא בפינת המגורים הן של המעצב לה-קורבוזייה, כורסת השכיבה תוכננה ע"י המעצב ואן-דר-רוהה ואילו השרפרף הוא של מעצב הרהיטים הפיני אירו סארינן. הרהיטים נמצאים ברשות בני משפחת ליבסקינד שנים רבות והובאו לדירה מביתם הקודם בברלין.


פינת האוכל. גם שולחן האוכל הוא פרי עיצובו של לה-קורבוזייה. המנורות שתלויות מעליו, עוצבו ע"י מעצב התאורה הגרמני אינגו מאורר.


עיצוב הדירה היה תרגיל אינטלקטואלי לא פחות מאשר מעשי. גורלין מציין, ש"תהליך הבנייה היה כמו סימפוזיון על עיצוב פנים ואיך הוא מתייחס לארכיטקטורה מודרנית".


המטבח מוקם בצמוד לקיר הפנימי של הדירה. בהתאם לתכנונו של גורלין, נבנה בו קיר אופקי שמסיט את המבט לעבר החלל הפתוח, עתיר הנוף.


הדירה אינה גדולה וגורלין נדרש למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות של מחסור בשטח. כך למשל, הוא התקין דלת אלומיניום מסתובבת שמפרידה בין חדר השינה הראשי לאיזור המגורים. הוא אף התקין מיטת מרפי (מיטה שניתן להרים ולהצמיד לקיר) עבור בניו הגדולים של ליבסקינד, שאינם מתגוררים בדירה. הכורסא הסגולה עוצבה ע"י המעצב גריט ריטוואלד ומנורת הרצפה היא של המעצב היפנו-אמריקני איסאמו נוגוצ'י.


חדר השינה הראשי משיק לחלל המגורים. הדלתות המסתובבות שגורלין התקין בכניסה לחדר, הופכות עם סגירתן לחלק מהקיר.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה