יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

שלטי מספרה אפריקניים.


תמצאו אותם במדינות אפריקה. בגאנה ובקניה, בחוף השנהב  ובבנין, בבורקינה פאסו ובטוגו. וגם באחרות. מצויירים ביד  על לוחות פח או עץ משומשים, מכריזים על מרכולתם של בעליהם, הספרים וקולעות הצמות: שלטי המספרה האפריקניים.

באפריקה, מספרה היא לא פעם ספר או קולעת צמות, כסא ושלט, שניצבים ברחוב וממתינים ללקוח. בעבר, נהגו הספרים עצמם לצייר שלטים חובבניים, מעין קטלוגים של עמוד אחד,  עם דגמי תספורות עדכניות לגברים וצמות קלועות, במגוון סגנונות,  לנשים. בהדרגה, המלאכה הועברה לידיהם של אומנים מקומיים והציורים השתכללו והפכו -מבלי שאיש התכוון לכך- ליצירות אמנות עממית עליזות ובעלות ערך . וזה היה רק ענין של זמן, עד שסוחרי אמנות חדי עין הבינו את הפוטנציאל והחלו לשווק אותם במערב תמורת סכומים נאים.

כיום, שלטי המספרות האפריקניים הם סוגת אמנות עממית עצמאית ומבוקשת מאד. נערכו להם תערוכות בארה"ב ובאירופה ונכתבו עליהם ספרים. וגם מחיריהם נמצאים במגמת עליה מתונה אבל מתמדת.
כדאי לזכור, שכמו בתחומי פולק ארט אחרים, גם כאן קיימת תעשיית זיופים ענפה. וכשאתם קונים שלט מספרה אטרקטיבי, אין לכם ביטחון, שהוא  אכן כיבד בנוכחותו מספרה אפריקנית. יש סיכוי מצויין, שאמן מקצועי צייר אותו במיוחד עבור השוק המערבי. אבל אם הוא מוצא חן בעיניכם, כדאי לעצום עין. אחרי הכל, מי שצייר אתמול שלטים מזוייפים, יכול לצייר מחר שלטים לשימוש אותנטי. ואולי הוא עושה את זה כבר היום.




















































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה