יום שישי, 26 בנובמבר 2010

פרסי קרנבל מאבן גיר.


בארצות הברית של ראשית המאה ה-20, מופעי השעשועים הנודדים (שכונו "קרנבלים") היו אטרקציה בידורית לכל המשפחה. מה לא היה בהם? ליצנים וקוסמים, טיגריסים וכלבים מרקדים. וגם דוכני ירי במטרה ותחרויות  שבהן התבקשו הצופים להוכיח כישורים כלשהם בריקוד או בהשחלת חישוקים על מוט עץ. ומה קיבלו הזוכים הגאים? פרסי קרנבל  כמובן. איך לא.  

אלה היו פסלונים זולים שיוצרו מגבס או מעיסת אבן -גיר ומכאן שמם (Chalkware Carnival Prizes). הם הופיעו בשוק בסביבות 1910 ובמשך יובל, שימחו את ליבם של המוני זוכים. הם יוצרו במגוון רחב של דמויות פופולאריות מתחום הקולנוע (שירלי טמפל והכלב רין-טין-טין, למשל) וההנפשה (בטי בופ, סופרמן, דמויות מסרטי וולט דיסני).  אולם לעיקר הפרסום זכו בובות הקיופיי (Kewpie) השמנמנות ועגולות העיניים. הן היו כה פופולאריות עד שלעיתים קרובות, כונו פרסי הקרנבל בשם פרסי קיופיי. עיצוב  דמויות הקרנבל לא הצטיין בעידון רב. הן נצבעו בצבעי תרסיס צעקניים וקושטו בשלל נוצצים, אבל למי היה אכפת? הרי גם מדליות וגביעי נצחון הם לא בדיוק משאת נפש אסתטית.

בשנות ה-60, הוחלפו פרסי הקרנבל השבירים בבובות פרווה עמידות והפכו בהדרגה לפריטי אספנות.  גם כיום, למעלה מחמישים שנה לאחר שנעלמו מזירת התחרויות, אפשר למצוא אותם בשפע ובמחירים זולים להפליא.

  









































תגובה 1:

  1. אולי מכאן הגיעו כל בובות הפרווה שקונים לילדים? יום נפלא

    השבמחק