יום שבת, 19 במרץ 2011

הבתים השוודיים של האקימדה.


לבלוגרית התורכיה האקימדה יש אובססיה לעיצוב הפנים השוודי. הבלוג שלה, שנקרא Interior Photos מוקדש לצילומי מאות בתים שוודיים, שממוספרים במספור עוקב.

האקימדה עושה עבודה נפלאה, ללא ספק. התצלומים בבלוג שלה גדולים ומצטיינים באיכות חדה ומשובחת. והמסירות שלה לדקור החביב עליה מעוררת השתאות. אבל יש לי בעיה עם הבתים שהיא מציגה. כבר כתבתי בעבר, שהעיצוב השוודי סובל מאחידות סגנונית ומחוסר יצירתיות. אף אחד לא ייקח מהשוודים את האסתטיקה הקריסטלית שלהם. בית שוודי מכוער הוא ממצא נדיר. אבל בתי הארץ הנורדית הזו נראים כמו שיבוטים גנטיים של חלל אחד. כמעט בכולם יש אותם קירות ורצפות לבנים, אותם רהיטי איקאה ואותם אריחים באמבטיה. אותו יופי אנמי, שלרוב הוא חסר פואנטה. 

דפדוף בבלוג של האקימדה מחזק אצלי את המסקנה המטרידה. הדירות שהיא מציגה, נראות כמו כיתה של תלמידים בהירים ומחונכים, שכותבים בכתב יד עגול ומכינים שיעורים בקפידה. תלמידים שאף פעם לא מפריעים בשיעור ולא זורקים טיסנים על המורה, אבל גם לעולם לא משיבים תשובות מבריקות ולא מציעים פתרונות יצירתיים.

מתוך המבחר הגדול בבלוג, בחרתי בבית מספר 272 . זוהי דירה של משפחה עם שני ילדים קטנים. יש בה את כל המאפיינים השוודיים הנדושים, אבל גם הבזקים של יצירתיות, כמו שולחן האבץ וציור התפוזים הנהדר בסלון וקופסאות הפח המצויירות במטבח.




































7 תגובות:

  1. הי, אוהבת את הבלוג שלך :-)
    אוהבת גם את הבתים השוודים, ודווקא מצאתי כמה יותר יצירתיים!קראתי פעם שבגלל החורפים הארוכים שם הם צובעים הכל בלבן, כולל רצפה.
    אנחנו בדיוק מתכננים שיפוץ בבית, גם את חושבת שריצפה לבנה זה מתכון לצרות? בכלל, מה זה שימוש לא נכון בלבן?

    השבמחק
  2. שלום הפיה לולית,

    לא, רצפה לבנה היא לא פתח לצרות, לדעתי. לי יש אחת כזאת בבית ולא הייתי מחליפה אותה בשום רצפה אחרת, כי לבן לא בולע אור, בניגוד להרבה צבעים אחרים.

    אני לא בטוחה שהבנתי את שאלתך לגבי שימוש לא נכון בלבן. בית לבן יכול להיות מונוכרומטי (= העיצוב יהיה לבן או עם מעט מאד צבעים) או צבעוני. בשני המקרים, זה יכול להצליח ויכול להיכשל. תלוי בריהוט, באיבזור ובמינונים. בעיניי-לבן הוא המצע האידיאלי לעיצוב פנים. הכל נראה טוב על רקע לבן.

    בהצלחה בשיפוץ!

    :-).

    השבמחק
  3. תודה שילה,
    איזו הפתעה! כולם מזהירים אותי שעל ריצוף לבן "רואים את הלכלוך" ואני עלולה למצוא את עצמי מנקה כל היום, לפחות בזמנים שאני בבית :-)
    מכיווון שאני מעדיפה לנצל את הזמן הזה לתפירה או פעילות יצירתית אחרת, חשבתי לרדת מזה.
    אז מה, בכל זאת אפשר ?
    בלי קשר, את מוזמנת להצית אצלי בבלוג :-)
    ליאת

    השבמחק
  4. היי ליאת,

    אני אף פעם לא סבלתי מהריצוף הלבן בבית שלי. להיפך. ברור לי שגם הריצוף הבא שלי יהיה לבן. ואני לא שוטפת רצפה כל יום.

    אבל, זה עניין של העדפה אישית. אם יש לך תקציב גדול מספיק, אני מציעה לך לבחור ברצפת טראצו בהירה. היא מאד עמידה, קלה לתיחזוק, יפה וישראלית. רק חבל, שהיא יקרה יחסית.

    נכנסתי לבלוג שלך ונהניתי מאד מיצירותייך התפורות. הלוואי שהיה לי כשרון לעבודות יד ולתפירה...

    שבוע טוב!

    :-).

    השבמחק
    תשובות
    1. הי שילה-

      אמנם מעולם עוד לא הגבתי לאתר המקסים והמרתק שלך, אני עוקבת יום יום!!!
      חייבת לציין שיש לי טראצו בהיר בבית
      וזה פשוט מקסים ונוח ובנוסף ממש לא יקר!!!
      רכשתי לביתי החדש לפני שנתיים ב- 55 ש"ח למ"ר,ביחס למחירי הריצוף של היום זה לא רציני ועושה את עבודת האוירה בבית.
      תמר.

      מחק
  5. היי שילה.
    נהנית מאוד מהבלוג שלך, לפעמים בגלל העיצובים היפים ולפעמים בגלל שהם מעוררים בי מחשבות.
    למשל: יכול להיות שהחלל/האובייקט הופך ל"מיוחד" ברגע שהוא נכנס לפריים של מצלמה? אולי כמו אפקט של נייר כרומו מבריק, במגזין יוקרתי, שנותן לכל דבר, ויהיה יומיומי ושגרתי לגמרי, ניחוח אומנותי...
    הרי הדירה השוודית הזאת, לדוגמא, נראית רגילה לגמרי, לא משהו מיוחד בעיניי (במיוחד האמבטיה). אז מה בכל זאת גורם לה לככב בבלוג של עיצוב???
    סתם הרהורים פילוסופיים שעלו בי לפני השינה.

    השבמחק
  6. שלום אנונימית,

    השאלה שלך מצויינת. הסוגיה "מהו יופי" העסיקה עוד את הפילוסופים היוונים ובטח הרבה פילוסופים לפניהם ותשובה -אין. היופי הוא בעיני המתבונן.

    צילום טוב יכול ליפות גם חלל ממוצע, זה נכון, אבל קשה לחלוק על כך, שהבית השוודי הזה אסתטי, אוורירי ונעים מאד לעין. בין אם אוהבים את הסגנון ובין אם לאו.

    האמבטיה פשוטה מאד למראה. אבל זה הסטייל השוודי. לובן, אווריריות וכו...וכמו שכתבתי בפוסט: אחידות סגנונית מעיקה. בשוודיה יש לפחות 30 מיליון חדרי אמבטיה כאלה. באחריות.

    :-).

    השבמחק